23 Aralık 2008 Salı

Kitap

FATMA ALİYE : UZAK ÜLKE
Son okuduğum kitap Fatma Karabıyık Barbarosoğlu'nun Uzak Ülkesi. Başka bir kitap araken kütüphanede gördüm, merak ettiğim bir kitap olduğu için hemen aldım.
Fatma Aliye Hanımı önceden yine Fatma K. Barbarosoğlu hanımefendinin köşe yazılarından duymuştum, daha önceden bir malumatım yoktu.
Osmanlı Devletinin son devrine dair her kitap beni çok hüzünlendirir. Yine öyle oldu. Fatma Aliye Hanım paşa kızı ve paşa eşi olarak anladığım kadarıyla maddi olarak hep refah içinde yaşamış. Bu refahı ruhen hiç yakalayamamış. Bana göre bunun üç sebebi var. Yaşadıkları devrin zor bir dönem olması, düşünen ve yazan her insanın kendine mahsus çileleri ve evlatları ile ilgili üzüntüleri...
"Evlatları ile ilgili üzüntüler" ibaresini açmak gerekirse kızının biri (Ayşe) ailesini karşısına alarak hocası ile evlenmiş.Diğer bir kızı İsmet evden kaçmış, din değişrerek rahibe olmuş. Dini bütün bir insan olarak bu durumdan Fatma Aliye Hanım sarsılmış.
Bana göre bu meselelerin kaynağı çocukları ile resmi, soğuk ilişkileri olması gibi geliyor. Belki kulaktan dolma bir bilgi; ama özellikle aristokrat ailelerde çocukları daha çok başkaları yetiştiriyor zannediyorum. Tam da bilemiyorum doğrusu...
Fatma Aliye Hanımı neden yeni yeni tanıyoruz? İlk kadın tiyatrocumuzun, ilk güzelimizin(?) adını en azından çoğumuz biliyoruz da ilk kadın yazarımız neden bu kadar geç tanıdık? Fikirleri resmi ideolojimizle çok örtüşmüyor gibi duruyor, "islamcı" olarak yaftalanıyor hatta... Ama bu ne kadar önemli? Yaşadığı günün şartlarında kendine farklı bir yol çizmesi, öğrenme mücadelesi dikkate değer değil mi?
Eserde Fatma K. Barbarosoğlu farklı bir şey denemiş. Fatma Aliye Hanımla ilgili çalışma sürecini ve hissiyatını da kitaba almış. Bugünün bir kadın yazarı olarak yaşadığı ortak acıları, kesişmeleri anlatmış.Güzel de olmuş...

2 yorum:

çilek dedi ki...

ben de şu an bu kitabı okuyorum arkadaşım... hatta barbarosoğlu2nun ilk okumakta olduğum kitabı diyeyim. ardından da yine aynı yazara ait medyasenfoni var sırada.

Nur dedi ki...

Elimde okumakta cokk geciktigim iki kitabım var Onları bitimde masumiyet müzesini düşünüyorum bu kitabıda alınacaklar listesine ekledim teşekkür ederim ayrıca linki düzelttim hiç farketmemişim :) teşekkür ederim.
Sevgiler.